Test nartorolek do klasyka

W kwartalniku „Vasaloparen” ukazał się test nartorolek do techniki klasycznej. Cztery osoby o różnych umiejętnościach i wymaganiach sprawdziły, jak spisuje się 10 par nartorolek, z których część dostępna jest na polskim rynku.

Podsumowanie testu 10 par nartorolek w Szwecji

Wstęp

Trening na nartorolkach jest doskonałą formą przygotowania do sezonu i sposobem na urozmaicenie programu treningowego. Poniżej prezentujemy streszczenie testu zorganizowanego w Szwecji przez redakcję czasopisma biegówkowego Vasalöparen.

W teście uwzględniono 10 modeli (8 producentów) najczęściej sprzedawanych nartorolek w Szwecji. Oprócz długoletnich potentatów na rynku jak Swenor, Elpex czy Pro-Ski w ciągu ostatnich pięciu lat pojawiły się nowe marki producentów, którzy dotychczas zajmowali się wytwarzaniem smarów (Skigo), sprzętu narciarskiego (One Way), nart dla zawodników (Eagle Sport) lub coraz bardziej popularnych w Szwecji nartorolek terenowych (Skike). Jako konsumenci powinniśmy się tylko cieszyć.

Wprawdzie nie wszystkie marki są dostępne w Polsce, ale można przypuszczać, że wraz ze wzrostem zainteresowania narciarstwem biegowym rynek nartorolek będzie rósł, a wtedy można liczyć, że liczba oferowanych modeli będzie się poszerzać. Tymczasem pozostaje nam skromny wybór w kraju lub sprowadzenie sprzętu z zagranicy. Poniższe informacje pozwolą na bardziej świadomy wybór.

Założenia

Rodzaj kółek:

  • standardowe kółka (tzw. nr 2).

Anonimowość:

  • nartorolki pomalowano na czarno, aby nie można było odróżnić marki i modelu.

Rodzaje nawierzchni:

  • asfalt,
  • żwir.

Ukształtowanie terenu:

  • zjazdy,
  • podjazdy,
  • płaski teren.

4 Testerów:

  • zawodnik elity,
  • osoba zaawansowana,
  • osoby początkujące na nartorolkach.

Kryteria Oceny:

  • Odczucia z jazdy bezkrokiem
  • Odczucia z jazdy jednokrokiem
  • Odczucia z jazdy krokiem naprzemiennym
  • Stabilność ogólnie
  • Stabilność przy zjazdach
  • Tłumienie drgań na złej nawierzchni

Podsumowanie

Po wielu godzinach testów i wypełniania formularzy, zgodnie z oczekiwaniami przed przystąpieniem do testów, okazało się, że zawodnicy elity preferują nartorolki lekkie o dobrych właściwościach jezdnych, a mniej doświadczeni użytkownicy preferują komfort jazdy na nartorolkach o szerszych kółkach, bardziej stabilnych, ale za to cięższych.

Zdecydowanym zwycięzcą testów jest model Swenor Finstep. Wszyscy testujący mieli różne preferencje, ale te nartorolki uzyskały najwyższą średnią ocenę.

Odczucie wrażenia „jazdy jak na śniegu” nie było oceniane (przez co traci nieco SKIGO i One Way), ponieważ nartorolki służą nam przede wszystkim do specjalistycznego ćwiczenia „mięśni narciarskich”. Dla początkujących takie odczucie jest nieistotne. Dla nich liczy się po prostu dobre wrażenie.

Na koniec można jeszcze wspomnieć, że kółka nartorolek Swenor były najszybsze, a Pro-Skis najwolniejsze.

Bardziej szczegółowy opis poszczególnych nartorolek zamieszczamy poniżej.

Opisy testowanych modeli

10. One Way 13 Carbon 4,9 pkt/10 możliwych

Przy projektowaniu nartorolki One Way 13 Carbon wykorzystano doświadczenia Szweda Daniel Tynella, trzykrotnego zwycięzcy słynnego Biegu Wazów. „To widać, że Tynell stał za projektem. Model polecany jest przede wszystkim dobrze wytrenowanym zawodnikom, ponieważ początkujący i średniozaawansowani mogą mieć problem z utrzymaniem równowagi na wzniesieniach” – czytamy w teście.

9. OneWay 5; 5,6/10

Wykonane z aluminium nartorolki firmy Oneway będą odpowiednie dla zawodników o wadze do 90 kg. Według testujących nartorolki dawały poczucie stabilności i komfortu jazdy. W porównaniu z modelami z poprzednich lat Oneway poprawił też wykonanie kół, co wydatnie zmniejszyło wibracje na mniej równych nawierzchniach.

8. Skigo Carbon 780; 5,7/10

Firma Skigo wyprodukowała nowe nartorolki, których rama wykonana jest z włókna węglowego, dzięki czemu waga pary to zaledwie 1800 gram (najmniej wśród testowanych nartorolek). „Wykonanie ramy z włókna węglowego daje poczucie większego komfortu jazdy na mniej równej nawierzchni. Jednak w przypadku nartorolek Skigo wibracje były odczuwalne, co prawdopodobnie spowodowane jest nie najlepszym doborem materiału, z którego wykonane są kółka” – czytamy w teście. Rama nartorolek Skigo jest dłuższa od większości testowanych, co ma tę zaletę, że przybliża nartorolkę do narty, ale i wadę, ponieważ daje poczucie większej wagi.

Przeczytaj test nartorolek Skigo na stronie biegowki24.pl>>

7. Elpex Team 610; 5,9/10

„To popularne nartorolki z udowodnioną trwałością. Powszechnie uważa się, że model Team 610 jest przeznaczony dla zaawansowanych biegaczy, a Wasa 610 jest modelem treningowym. Nartorolki są lekkie (ważą 1900 gramów) i mają wąskie, 40 mm kółka, dzięki czemu są przeznaczone dla zawodników elity. Początkujący zwracali uwagę na relatywnie mniejsze poczucie stabilności” – czytamy w teście.

 

6. Skike VX Twin; 6,6/10

Nartorolki Skike VX Twin są jedynymi spośród testowanych, które należy zakwalifikować jako nartorolki terenowe. Nowością w porównaniu z poprzednimi modelami Skike jest zamontowanie blokady zapobiegającej cofaniu się tylnego koła, dzięki czemu możliwe jest bieganie techniką klasyczną. Nie wytrzymują konkurencji z tradycyjnymi nartorolkami na równej, gładkiej nawierzchni asfaltowej, ale doceniono je za stabilność i komfort jazdy na nierównych drogach.

 

5. Pro-Ski C2 Flex; 6,6/10

Nartorolki firmy Pro-Ski otrzymały wysokie noty za stabilność jazdy, którą umożliwiają stosunkowo szerokie, 50 mm kółka. Waga nartorolek to 2000 gram. Minusem jest jednak fakt, że zdaniem testujących na zjazdach uzyskiwano bardzo wysokie prędkości. „Jeździ się na nich zbyt „lekko” – uznali testujący.

 

 

 

4. Elpex Wasa 610; 6,6/10

Nartorolki Elpex Wasa produkowane są od 1987 r. i uznawane są za najlepiej sprzedające się na świecie. Rama jest podobna do tej z modelu Team 610, ale kółka są szersze (50 mm), co zwiększa bezpieczeństwo i stabilność. „W porównaniu do modelu Team są o 100 gramów cięższe, co było odczuwalne przede wszystkim przy kroku naprzemiennym” – czytamy w teście.

 

3. Swenor Fibreglass; 7,0/10

Model Fibreglass odróżnia się od innych testowanych nartorolek materiałem, z którego wykonano ramę: rdzeń jest wykonany z laminowanego drewna i kompozytu poliestrowo-szklanego (tzw. fiberglassu). Waga pary to 2150 gramów. „Fiberglass uważa się za model przeznaczony dla zawodników bardziej zaawansowanych, podczas gdy Finstep to nartorolki treningowe” – czytamy w teście. Fibreglass ma kółka o średnicy 45 mm, co daje dobrą stabilność i komfort jazdy.

2. Eagle Sport Classic XT; 7,1/10

Narrotolki Eagle Sport Classic XT mają ramę wykonaną z aluminium. Waga to 2600 gramów, ale mimo tego model ten docenili zarówno początkujący, jak i zaawansowani biegacze. Szerokość kółek to 44 mm, dzięki czemu testujący odczywali dobrą stabilność. Minusem jest brak błotników (utrudniona jazda w czasie/po deszczu).

 

 

 

 

1. Swenor Finstep; 7,6/10

Zdecydowanym zwycięzcą testu zostały nartorolki Swenor Finstep. Co ciekawe, nie przeszkodził ani brak błotników, ani stosunkowo najszersze kółka wśród testowanych modeli (52 mm). Właśnie kółka zostały docenione przez testujących, którzy podkreślali bezpieczeństwo, stabilność i komfort jazdy. Bardziej zaawansowani narzekali jednak na dość dużą wagę nartorolek (2500 gramów).

Źródło: „Vasaloparen”, Nr 3/11, Tłumaczenie: PZ i KZ

17 komentarz do “Test nartorolek do klasyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *