Długo i wolniej czy krócej i intensywniej?

Kowalczyk treningNa tytułowe pytanie szwedzcy naukowcy odpowiadają: to pierwsze.

Nieważne, czy chcesz być dobrym biegaczem, narciarzem czy kolarzem – nic z tego nie będzie, jeśli zaniedbasz długie treningi wykonywane z niską intensywnością, twierdzą naukowcy ze Svensk Idrottsforskning, czyli Szwedzkiego Instytutu Badań nad Sportem. Na dowód przytaczają badania maratończyków – okazuje się, że zależność między ilością godzin treningu w tygodniu a wynikiem jest bliska liniowych (mówiąc w uproszczeniu – im więcej trenujesz, tym szybciej biegasz). Wyniki te z grubsza są zgodne z tezami doktoratu Justyny Kowalczyk.
Szwedzi dodają, że krótkie, intensywne treningi interwałowe są kuszące z kilku powodów, m.in. ze względu na niewielki nakład czasu, a także pozytywny wpływ na kilka parametrów organizmu, ale – jak podkreślają – to powinno być tylko uzupełnienie treningu (zwłaszcza przed ważnymi zawodami), którego nawet 90 proc. powinno skupiać się na długości przy niskiej intensywności.

Artykuł z wynikami badań dostępny jest w języku szwedzkim w najnowszym numerze periodyku, wydawanego przez instytut

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *